hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قزوین| اجرای طرح هر خانه، یک پایگاه سلامت به میزبانی سه استان

قزوین| اجرای طرح هر خانه، یک پایگاه سلامت به میزبانی سه استان

برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت در راستای ارتقای سلامت، پیشگیری و مراقبت از عوامل خطر و بیماری‌ها به‌صورت پایلوت در برخی مراکز بهداشتی، درمانی شهرهای سمنان، قزوین و کاشان اجرا می‌شود. باز توانی و توان‌بخشی در گروه بیماران حاد و مزمن و عملیاتی کردن مراقبت در نظام ارائه خدمات در قالب سطح‌بندی از دیگر اهداف این برنامه است.

این طرح با حضور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به‌طور هم‌زمان و از طریق ویدئوکنفرانس با مرکزیت شهر محمدیه قزوین و شهرهای کاشان و سمنان افتتاح شد.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در آئین افتتاح طرح کشوری هر خانه، یک پایگاه سلامت گفت: این طرح می‌تواند یک فصل جدید در نظام ارائه خدمات بهداشت و درمان کشور باشد و جامعه‌محور شدن آموزش علوم پزشکی، سپردن امور به مردم و جلب مشارکت آن‌ها در راستای اجتماعی کردن و جاودانه کردن نظام ارائه خدمات بهداشتی از اهداف اصلی طرح است.

سعید نمکی افزود: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی در عرصه نظام سلامت ازجمله توسعه شبکه بهداشت و درمان، احداث خانه‌های بهداشت و تربیت بهورزان را در دستور کار داشتیم که زمینه کاهش آمار مرگ‌ومیر به یک‌دهم آمار قبل از انقلاب اسلامی را فراهم کرد.

او با بیان این مطلب که در آن زمان پوشش واکسیناسیون در سطح کشور از 25 درصد به 100 درصد رسید ادامه داد: هزینه برای واکسیناسیون یک دوره پیشگیری از 6 بیماری مسری حداکثر 5 دلار بود درحالی‌که در کشورهای دیگر این رقم به 100 دلار هم می‌رسید. او به موج بیماری‌های غیر واگیر ازجمله سرطان‌ها، پر فشاری خون، دیابت و ... در آینده نزدیک اشاره کرد و بیان داشت: به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای مهار بیماری‌های واگیر در کشور با موجی از بیماری‌های غیر واگیر و در گذر از چاله بیماری‌های واگیردار به سیاه‌چاله بیماری‌های غیر واگیر مواجه هستیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی علت شیوع بیماری‌های غیر واگیر در سطح جامعه را شیوه نا صحیح زندگی خانواده‌ها دانست و توضیح داد: سالانه از 380 هزار مورد مرگ ناشی از بیماری‌ها 313 هزار مورد به دلیل بیماری‌های غیر واگیر و 98 هزار مورد مربوط به پرفشاری خون است.

دکتر نمکی گفت: 25 هزار مرگ‌ومیر هم مربوط به بیماری‌های واگیر از ویروس‌های نوظهور و نوپدید است که ارتباط مستقیم با شیوه زندگی مردم دارد.

تربیت 22 میلیون سفیر سلامت در حوزه خانواده‌ها

او با تأکید بر این نکته که مجبور هستیم در رفتار و تصمیم‌گیری در زمینه بهداشت و درمان بازنگری کنیم یادآور شد: وزارت بهداشت رویکرد برنامه تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر بستری را در دستور کار خود دارد.

او به طرح بسیج کنترل بیماری پر فشاری خون در سطح کشور اشاره و خاطرنشان شد: با اجرای این طرح 2 میلیون و 600 هزار مورد جدید فشارخون شناسایی شد که این افراد در آینده نزدیک با تخت‌های ICU، CCU و بخش‌های دیالیز مواجه می‌شدند که با توجه به گسترش بیماری‌های قلبی و عروقی و شیوه نامناسب زندگی مردم بازهم با کمبود تخت مواجه می‌شدیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هزینه اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را کمتر از حدود 6 میلیارد تومان یعنی احداث 2 تخت بیمارستانی برای 82 میلیون نفر از جمعیت کشور اعلام کرد و گفت: این برنامه یک طرح ابتکاری در سطح دنیا است و سرفصل جدید در نظام ارائه خدمت در نظام جمهوری اسلامی با مشارکت مردم و همه دست‌اندرکاران نظام خواهد بود.

دکتر نمکی تربیت 22 میلیون سفیر سلامت در حوزه خانواده‌ها را مورداشاره قرار داد و افزود: این طرح با مشارکت مردم و به‌صورت سازمان‌یافته به سفیران سلامت جهت نهادینه کردن پیشگیری، درمان اولیه و توان‌بخشی در خانواده‌ها آموزش داده می‌شود.

او خود مراقبتی، دیگر مراقبتی و توجه به سطح قبل از خانه بهداشت در بین خانواده‌ها و نیز ایجاد پایگاه آموزش جامعه‌محور در حوزه علوم پزشکی را از دیگر ارکان طرح اعلام کرد و ادامه داد: همچنین در اجرای این طرح، بستری برای آموزش جامعه‌محور در بین دانشجویان علوم پزشکی هم فراهم می‌شود تا دانشجویان نیز بتوانند روش‌های چگونگی بررسی مؤلفه‌های سلامت را مدیریت کنند

وزیر بهداشت و درمان در بخش دیگری از سخنان خود از بهره‌برداری از 1000 پروژه بخش درمان خبر داد و گفت: به‌رغم اعمال تحریم‌های گسترده 1000 پروژه عمرانی مربوط به بخش درمان کشور آماده بهره‌برداری است و هر هفته شاهد افتتاح 50 پروژه عمرانی جدید در نقاط محروم کشور خواهیم بود.

دوسوم کنترل بیماری‌ها باید با مشارکت مردم و سازمان‌ها انجام شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت و آموزش پزشکی هم در این مراسم گفت: سازمان جهانی بهداشت از سال‌های گذشته با مسئله تغییر الگوی رفتاری بیماری‌ها مواجه است و امروز کنترل بسیاری از بیماری‌ها ازجمله غیر واگیر و نوپدید بسیار سخت است. دکتر علیرضا رئیسی افزود: دوسوم کنترل بیماری‌ها باید با مشارکت مردم و سازمان‌ها انجام شود و در این راستا ارتقاء سلامت، اجتماعی کردن سلامت و توانمندسازی باید موردتوجه قرار گیرد. او تأکید کرد: ایده این طرح یک مقطع تاریخی مهم در حوزه سلامت کشور است و در آینده نزدیک این ایده هوشمندانه بسیار اثرگذار خواهد بود. او کم‌هزینه بودن، پوشش بالا و توجه به اقتصاد سلامت را از ویژگی‌های طرح دانست و بیان کرد: هرم موجود در حوزه سلامت کشور وارونه است و بیشتر هزینه‌ها در حوزه درمان صرف می‌شود و رویکرد وزارت بهداشت توجه به حوزه پیشگیری است. دکتر رئیسی با بیان اینکه در حال حاضر 280 سفیر سلامت برای دوره‌های آموزشی داوطلب شده‌اند، اعلام کرد: این طرح به‌صورت پایلوت در 3 استان پیشرو و در اسفندماه نیز به‌صورت سراسری اجرایی می‌شود.

به بخش درمان استان قزوین بیشتر توجه شود

استاندار قزوین هم در این مراسم خواستار توجه بیشتر به بخش درمان استان قزوین شد و گفت: به‌رغم ظرفیت‌های گسترده در بخش‌های مختلف گردشگری، کشاورزی و صنعتی درواقع استان محرومی هستیم و در حال حاضر در حوزه درمان هم به ازای هر 1000 نفر جمعیت یک‌تخت بیمارستانی داریم که نیاز است عملیات احداث بیمارستان 700 تختخوابی قزوین با سرعت بیشتری انجام شود.

هدایت اله جمالی پور ادامه داد: همچنین در حوزه درمانی شهرستان البرز با 260 هزار نفر جمعیت هیچ مرکز درمانی شبانه‌روزی وجود ندارد و در شهرهای شریفیه، بیدستان و محمودآباد نمونه هم نیازمند احداث درمانگاه هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد